Två gånger per år tycks hela Sverige
engagerat i kyrkans vara eller icke vara. Allt triggas av fenomenet
skolavslutning. Imorgon är det dags igen.
Denna gång får jag dock ynnesten att
besöka min sons skolavslutning istället för att hålla i
avslutningen i Tygelsjö kyrka. Det kommer min kyrkoherde att göra.
Det är liksom naturligt, eftersom det är den sista chansen han har
att möta skolans elever och lärare.
Min kyrkoherde har nämligen sagt upp
sig och efter semestern blir han kyrkoherde i Höllviken istället.
Han var en av dem som inte fick någon tjänst som arbetsledande
komminister i den nya organisationen. Nu går han vidare. Jag förstår
honom till hundra procent, men samtidigt sörjer jag att församlingen
förlorar honom.
Imorgon får det bli hans dag, och över
en kopp kaffe i den soliga prästgårdsparken idag fick jag höra
hans planer. De verkar lovande.
Ändå är jag lite splittrad vad
gäller skolavslutningarna i kyrkan, i alla fall som det ser ut nu.
Med rektorer som blir allt räddare för att bli anmälda hålls
nu varannan avslutning på annan plats än i kyrkan. Det är
tråkigt. Majoriteten barn och föräldrar vill tydligen behålla
traditionen med avslutningar i kyrkorna. Visst går det fortfarande att vara i kyrkan, men då måste stunden där inne vara garanterat kristendomsfri. Inte alla präster går med på det och inte alla rektorer vågar ta chansen att något religiöst slinker igenom.
En översyn av skolverkets
riktlinjer är tydligen på gång. Men vad jag har förstått, så är
det egentligen inte riktlinjerna i sig det är så stort fel på,
utan tolkningen av dem.
Tjänstemannen som står bakom
tolkningen i fråga, tycks nämligen lida av en välutvecklad
religionsfobi. All form av kristen tro tycks vara behäftad med någon
form av fara för barnen som utsätts för den. Exakt hur har inte
specificerats.
Mig veterligt har inget barn någonsin
självantänt under välsignelsen. Inte heller har jag hört talat om
att någon behövt terapi efter att ha lyssnat till en bön. Exakt
vad det är som gör psalmen Den blomstertid nu kommer ofarlig
vet jag inte, men något är det tydligen som särskiljer den från
exempelvis Jag tror på en Gud som är helig och varm.
För oss präster som är måna om att
barnen ska få besöka kyrkan har tolkningarna ställt till det. Två
gånger om året förvandlas vi nämligen från präster till
underhållare. Det är i och för sig trevliga möten och roliga
tillställningar – men än dock tillställningar.
Uppgiften är till synes enkel. Skolan
vill ha en fin lokal, vaktmästare, duktig musiker och lite rolig
underhållning med säsongstema. Underhållningen står oftast
prästen för. I bästa fall har han eller hon en viss talang för
det hela och då kan det bli riktigt bra.
Men.
Ty det finns ett ”men”: Jag tycker
att relationerna är viktiga. Jag tycker dessutom att det är kul att
leka, improvisera och interagera med skolbarnen, men någonstans inom
mig gnager känslan av att jag schackrar med mitt uppdrag som präst.
I kyrkan är jag nämligen just präst, det vet liksom alla. Ändå
får jag inte göra det jag som präst både ska, vill och förväntas
göra på min egen arbetsplats, nämligen predika, be och välsigna.
Göra det en präst gör, liksom.
Nu gör jag det i och för sig ändå,
men i det fördolda. Lite som i gåtor – vi predikar, fast inte så
någon kan lägga oss det till last. Vi välsignar, fast med andra
ord. Vi ber, fast så ingen märker det.
Egentligen förstår jag inte varför
vi ska behöva lösa det så. Det är ju inte så att vi lurar någon
att tro att kyrkan är ett neutralt rum genom att stryka de ”farliga”
momenten och ersätta dem med lite allmänna sommarhälsningar.
Inför förra sommarlovets genrep hade
jag till exempel ett mycket intressant samtal i kyrkan med en av
skolans lärare, medan mellanstadieklasserna repeterade sina sånger.
Hon inledde samtalet med att förklara för mig att hon var uttalad
ateist. Kanske var det för att klargöra att vi hade olika
inställningar. Men lite senare i samtalet visade det sig ändå att
vi nog hade rätt så många gemensamma nämnare. Någonstans
konstaterade läraren i alla fall följande: ”Jag förstår
egentligen inte varför det ska vara så reglerat vad man får och
inte får göra på skolavslutningen. Vi är ju i kyrkan och kyrkan
är inget neutralt rum. Kyrkan är Guds hus”.
Ja. Bättre hade jag inte kunnat
uttrycka det. Kyrkorummet är inte neutralt. Kyrkan är Guds hus. Så
varför låtsas? Jag tror inte vi lurar någon, om det nu någonsin
var det som var målet.
En ny tolkning är på väg.
Förhoppningsvis får jag snart skicka med våra skolbarn det
vackraste jag kan ge dem i bagaget när de ska ut i sommarlovet –
nämligen Guds välsignelse. Orden har burit i fyra tusen år, så de
kan nog bära några terminer till.
Tills dess har jag faktiskt ett
förslag, som jag la fram för min kyrkoherde över den där koppen
kaffe i prästgårdsparken idag. Vårt kyrktorn håller på att
renoveras, så huvudingången till kyrkan får inte användas.
Istället använder vi sidoingångarna. Kanske är det ett utslag av
Guds humor, men det möjliggör faktiskt ett korstecknande.
”Eftersom tornet renoveras + får ni
inte använda stora ingången, men använd gärna sidoingångarna”.
Nåja. Det är ju inte riktigt samma
sak.
Välsignelsen i den Treenige Gudens
namn kanske får vänta en termin till. I alla fall med uttalade ord.
Men ingen, inte ens Skolverket, kan hindra mig från att välsigna.
För välsigna kommer jag att göra.
Orden må vara tysta för ett
människoöra, men tydliga nog för Gud.
Häromåret hörde jag om en skolavslutning i Adolf Fredriks kyrka med Lars Collmar. Han slutade så här, ungefärligt citat: " Nu kliar det i min hand att få välsigna er.. men jag får inte för skolverket..men! När du går ut ur kyrkan och känner vinden blåsa på din kind..eller en katt stryker sig mot ditt ben..Då är det Gud som ger dig sin hälsning!
SvaraRaderaHela kyrkan skrattade och i stor glädje gick alla ut!
Jesus lära är långt ifrån att fjäska på det sättet som Lars Collmar reagerade, att vara en fegis är det samma att neka Jesus.
SvaraRaderaFör den präst som trotsar det hedniska Skolverket och i den Treenige Gudens namn välsignar barnen vid en skolavslutning i kyrkan gäller Mästarens löfte i Matt 10:32.
SvaraRaderaMen för de präster som rättar sig efter Skolverkets "politiskt korrekta fariseer" gäller Mästarens varning i Matt 10:33.
Är inte Jesu ord tygliga nog ? /sw
I vår församling vägrade prästen göra avkall på välsignelsen, vilket ledde till att skolavslutningen efter 50 år i kyrkan numera äger rum på skolgården. Den har från att ha varit ett högtidligt evenemang som engagerade hela byn förvandlats till ett jippo som endast attraherar föräldrar som pliktskyldigast går dit. Det var säkert roligare och friare för barnen att vara utomhus än i en överfylld kyrka. Rektorn uppträdde själv med ett roligt rocknummer. Men själva djupet, högtidligheten och ponduset är liksom borta. Vi hoppas och ber att Gud välsignar barnen i alla fall. En jättefin tradition som också var kitt i samhället har kastats bort lättvindigt. Dessutom är allting den "elaka prästens" fel!
SvaraRaderaJag beundrar dig och den kamp som du tvingas utstå bara för att inte bryta mot det politiskt korrekta.
SvaraRaderaDet ringer ofta en fråga i mitt huvud när dessa krav på att vi och våra barn inte ska få respektera våra traditioner eller kristna övertygelse:
"Kan någon säga mig hur högt kyrktornet på katedralen i Mekka är?"
Jag kan inte förstå hur våra politiker, regering, lagstiftare och beslutsfattare i övrigt kan hyckla som de gör, när de med näbbar ock klor försvarar religionsfriheten för alla andra men inte för oss svenska kristna och våra barn?
Det ligger mycket i det man säger om oss utomlands; "Det är helt otroligt! Man har lyckats så gott som avkristna hela det svenska folket utan att ett enda skott har avlossats!"
En annan sak som är så beklaglig är, att om man säger idag att man tror på Gud, Jesus och på Bibelns Sanningar, så ses man som mindre intelligent, okunnig, som en flummare och mindre vetande. Det gör mig så ledsen, för så mycket är fint och bra som vi kristna har fått lära oss genom vår tro, etik och moral, t ex Den gyllene Regeln. Detta är något som verkligen saknas i dagens svenska samhälle, och vi och våra barn som tror, blir allt mera undanträngda i samhället av andra trosinriktningar, som känner sig "kränkta" av oss och vår kristna tro.
Därför beundrar jag dig och alla dina kämpande prästkollegor. Det är ett kallt och ogästvänligt samhälle som ni och vi andra tvingas möta stup i ett - att gång på gång förstå, bli påmind om att ni inte får, inte ska sköta er jobb på er arbetsplats. Det är unikt, i ett land där just prestation, kunskap och yrkesskicklighet tidigare har prisats så högt.
(Tyvärr tvingats jag numera skriva under synonym, då jag tidigare skrivit under eget namn, eftersom jag förklarat offentligt vad jag ansåg om det svenska samhället - jag fick sparken på blankt papper och något stöd från mitt fack fick jag inte. Det uteblev helt. Jag t o m förlorade i AD då arbetsgivaren ljög om hur "dåligt" jag påstods ha skött mitt arbete. Så går det till i det här förr så fina landet numera, ett land med påstådd yttrandefrihet och LAS. Detta finns inte längre.)
Be, ska man visst inte heller göra, så jag talade om att jag skulle be för barnen hela sommaren och lite grann hur jag tänkte formulera mig i min bön.
SvaraRadera