”If it looks like a duck, swims like
a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.” Så
lyder the duck test, ett humoristiskt sätt att närma sig det
induktiva resonemanget, det vill säga att utifrån observationer
upptäcka ett mönster som leder till en slutsats.
Idag är det Helle Klein som undanröjt
alla tvivel och meddelat att hon de facto är en anka. Eller, mer
korrekt, att hon är vänsterpolitisk redaktör och inget annat.
Jag måste erkänna att jag först blev
förvånad när en bekant och kollega ringde upp och meddelade att
Helle Klein i maj tillträder posten som chefredaktör och vd för
tidningen Dagens Arbete. Förvånad, eftersom jag inte trott att hon
skulle vara så ärlig. Sen blev jag glad. Glad över att
spekulationerna nu kan upphöra.
Ibland är det så befriande att få
utbrista i ett ”vad var det vi sa?” Alla de röster som så länge
hävdat att Seglora smedja är en politisk och ideologiskt driven
smedja i nyinkvisionistisk anda, som har litet eller intet med
kristen tro att göra, behöver inte mötas av kritik och hån
längre.
Helle Kleins nya jobb bevisar enligt
the duck test att hon varit precis vad hon sett ut som, simmat
som och kvackat som – nämligen en vänsterpolitisk debattör.
Prästskjortan var kanske aldrig mer än ett respektingivande alibi?
För henne, som lett smedjan som fått ange Svenska kyrkans riktning
och ton, var kyrkan aldrig mer värd än att den fick stå tillbaka
när något mer intressant, och förmodligen mer lukrativt, dök upp.
Som en chefredaktörspost.
Eller, som Helle Klein själv uttrycker
det på Dagens Seglora:
”Det här var ett erbjudande jag inte kunde motstå. Jag älskar
tidningar och mitt kall är Ordet – att bilda opinion för
människovärdet varhelst det behövs. Nu vill jag ge röst åt de
utsatta på en arbetsmarknad som alltmer liknar 30-talet med
massarbetslöshet, sociala spänningar, fattigdom och utslagning. I
en tid av växande nyfascism vill jag försöka bidra till att öka
kärlekens makt i världen som Bang uttryckte det.”
Såpass? För mig är Ordet, med stort
O, Guds Ord, Bibelns Ord, Evangeliets Ord – och det Ordet tjänar
jag genom att stå fast vid min kallelse till präst i Svenska
kyrkan. För Helle Klein handlar det istället om att vara politisk
megafon i en tid som, på klassiskt kleinskt manér, sägs
kännetecknas av växande nyfascism. Det politiska budskapet är det
primära. Scenen är sekundär.
Målet med det nya jobbet är enligt
Klein ”att få större genomslag i samhällsdebatten”. Jag
misstänker att det nog alltid varit samhällsdebatten och inte
evangelium som varit mest intressant för Helle Klein. Hur som helst
gav tydligen inte Svenska kyrkan maximal genomslagskraft.
Jag är den första att gratulera Helle
Klein till det nya jobbet. Jag är övertygad om att det kommer att
passa henne som hand i handske. Dock smyger sig en del funderingar
på.
Svenska kyrkan i allmänhet och
Stockholms stift i synnerhet, har stött Helle Klein både i ord och
handling och gett smedjan ett orimligt stort inflytande. Biskop Eva
Brunne har stött smedjan genom stiftskollekter och stiftsbidrag.
Smedjans präster, Helle Klein och Ewa Lindqvist Hotz, har till synes
ostraffat fått bedriva hatpropaganda mot oliktänkanden.
Även här nere i Lunds stift har
smedjan smidit sina ränker. Senast i november förra året anlitades
Helle Klein av Sensus och Lunds stift för att föreläsa under
tvådagarskonferensen Att bygga kyrka.
Under rubriken som handlade om kyrkans
uppgift, talade Helle Klein och Ewa Lindqvist Hotz från Seglora
smedja om ”kyrkan som profetisk röst och bedjande gemenskap”.
Konferensen på stiftsgården kostade deltagarna 1450 riksdaler per
skalle, inklusive mat exklusive logi. Men vad var det
konferensdeltagarna fick betala för? Att någon, som förmodligen
redan befann sig i förhandlingar inför ett kommande politiskt
chefredaktörsuppdrag eftersom hon ”fått ett erbjudande hon inte
kunde motstå”, skulle instruera präster och diakoner med ett
brinnande engagemang i Svenska kyrkan om hur de bäst skulle
manifestera ”profetiska röster och bedjande gemenskaper”?
Ursäkta mig, men fanns det verkligen
ingen bättre lämpad för detta än en smedja som gjort sig (ö-)känd
för sina förföljelser av oliktänkande? Och hur kunde Helle Klein
tacka ja till erbjudandet? Hon visste förmodligen redan då att hon
”älskade tidningar” – och att denna kärlek var större än
den hon hyste till kyrkan.
Hur påverkas förresten biskopens
förtroende av Helle Kleins beslut? Biskop Brunne har satsat allt på
att stödja en häst som visat sig springa för ett annat stall.
Helle Klein älskade tidningar mer än kyrkan – och, kan vi anta,
mer än biskop Brunne. Kleins beslut att bli chefredaktör igen är
inget annat än ett finger åt biskopen. Så mycket var lojaliteten
till kyrkan värd. Så grunt var engagemanget.
Eller är Kleins beslut ett resultat av
den senaste tidens utveckling? Det var måhända inte så kul att
vara inkvisitionspatrull längre när de dödsdömda vägrade att,
prydliga och vattenkammade, ställa upp sig inför
exekutionspatrullen utan istället började försvara sig, med
sakliga argument som smedjan aldrig kunnat bemöta.
Riktigt intressant blir det när man
tittar lite närmre på hur Helle Klein ser på sin framtid inom
Svenska kyrkan. I en intervju i Dagens Arbete säger hon att hon vill
fortsätta som ”fritidspräst”, och på Dagens Seglora
uttrycker Klein sig så klockrent att det är på plats att
citera henne igen: ”Min arena blir nu utanför kyrkan, men jag
älskar att vara präst och kommer att volontärarbeta som sådan
framöver.”
Jag visste inte att man kunde
volontärarbeta som präst. Vad är en ”fritidspräst”? Är det
det man blir om man älskar att vara präst så där lite lagom (dock
inte lika mycket som man älskar tidningar)? Och vilka roller går
att kombinera med rollen som präst? Kan man vara präst och
porrskådis? Präst och vapenhandlare? Präst och politisk
chefredaktör? Det får bli upp till biskopen att avgöra. Dock
hoppas jag på någon form av stringens.
Med hjälp av denna fritidspräst ska
nu Ewa Lindqvist Hotz driva Dagens Seglora och Seglora smedja. Dock
ska arbetet bedrivas, hör och häpna, på ideell basis enligt dagens
Dagens Seglora.
Låt oss titta lite närmre på själva
begreppet ”ideell”. Svenska Akademiens Ordlista ger följande
definition: ”Ideell [-el'] adj. -t -a grundad på el. syftande till
högre, andliga värden; upphöjd, översinnlig, endast tänkt.”
Eller, som begreppet beskrivs på
Wikipedia, ”ideell är en verksamhet som bedrivs på ett
organiserat sätt utan vinstintresse för ett gott allmännyttigt
syfte. Arbetet kan ske i ideella föreningar eller i informella
nätverk och tillfälliga sammanslutningar utan formell status.”
Seglora smedja ska alltså drivas
ideellt. Av frivilliga resurser. Utan vinstintresse. Därmed har vi
också löst problemet med den kommande stiftskollekten den 17
februari, där kollekten skulle delas mellan Seglora smedja och S:ta
Katharinastiftelsen.
Helle Klein har idag bevisat att hon,
och i förlängningen Seglora smedja, haft som främsta mål att
verka politiskt, inte teologiskt. Sådan verksamhet bör inte stödjas
via kollektmedel. Ska verksamheten dessutom bedrivas ideellt, är det
väl ännu mer tveksamt om det ska tilldelas någon kollekt. Det
finns alltså alla skäl för biskopen att riva upp beslutet om en
halv stiftskollekt till Seglora smedja. Förslagsvis tilldelas
istället S:ta Katharinastiftelsen hela stiftskollekten den 17
februari.
Så vad händer nu? Ska biskopen lyssna
till de röster som så länge menat att uppdraget som präst inte
går att kombinera med den verksamhet som Seglora smedja bedrivit –
för bland annat stiftets pengar? Biskop Brunne har länge försvarat
sin adept med hull och hår. Kommer hon fortsätta försvara en
politisk chefredaktör som vill vara fritidspräst på volontärbasis?
Låt mig avsluta med ett enkelt
resonemang: Antingen är man präst, och lojal sitt kall och sin
vigning, eller så kliver man av för ett kall som var starkare. Man
kan inte både äta kakan och ha den kvar, även om Helle Klein gjort
just det sedan Seglora smedja såg dagens ljus. Kalla mig inskränkt,
men så resonerar jag.
Att vara präst är ingen dans på
rosor, långt ifrån, och alla församlingar ligger utanför
Paradiset som biskop Caroline uttryckte det.
Att tro på det man gör och stå för
sina åsikter är ofta smärtsamt i kyrkans värld. Det kostar på
att bekänna färg. Tro mig. Jag vet. Och idag har Helle Klein bekänt
sin färg. Den var röd.
Kvack, kvack.
"Antingen är man präst, och lojal sitt kall och sin vigning, eller så kliver man av för ett kall som var starkare."
SvaraRaderaMmm. Dessa partiella prästkallelser är besynnerliga. Är jag kallad att vara präst i dag, tisdag, eller gäller det möjligen i morgon, onsdag.
Nej, jag förstår det inte heller. Har man en kallelse har man väl ändå den helt och fullt.