”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
Matt 6:21
Nu har det hänt igen. Telefonens glada
plingeling visade att appen skickat ett bibelcitat som
passade som hand i handske till vad jag satt och skrev om. Det gäller
att vara snabb i fingrarna, ty skapandets tid är begränsad till den
tid då sonen behagar sova förmiddagsvila... Under den bör jag
dessutom hinna med att borsta tänderna samt sätta upp håret. Samt
duscha – för mina medmänniskors skull. Jag upprepar: Den som
uppfann begreppet ”föräldraledig” kan omöjligen själv haft
barn.
Sedan valresultaten från dagen K (K
för Kyrkoval) presenterades, har jag märkt att flera frågetecken
som jag gått och burit länge på har rätats ut. De flesta av dessa
frågetecken har handlat om varför det är som det är inom Svenska
kyrkan.
I min värld har det nämligen inte
riktigt gått ihop, det där med Bibel och evangelium och hur Svenska
kyrkan faktiskt lever och lär. Det tycks finnas en viss diskrepans.
I vissa fall dessutom en rätt betydande diskrepans.
”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
Det fanns en tid när jag trodde, ja
faktiskt förutsatte, att Svenska kyrkans uppdrag var hyfsat okomplicerat. Allt eftersom tiden gick och jag själv blev allt mer
involverad och så småningom präst i samma svenska kyrka, började
en misstanke smyga sig på. Det verkade inte vara som jag förutsatte.
När de preliminära valresultaten
efter det senaste kyrkovalet presenterades, blev bilden tydligare än
någonsin. Den som är lite bitter och cynisk skulle kunna påstå att Svenska kyrkan inte (längre) primärt är en kristen
kyrka, utan en politisk-ideologisk intresseorganisation.
Det är inte så konstigt som det
kanske låter. Svenska kyrkan är en viktig arena med stort
förtroendekapital. Trots att det gått tretton år sedan skilsmässan
mellan stat och kyrka, så styrs Svenska kyrkan fortfarande av
politiker. Politiker drivs av politiska intressen. Alltså styrs
kyrkan av politiska intressen.
”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
Åsikten att politiker är viktiga för
att se till att kyrkan har rätt värderingar har jag mött hos många
som företräder de politiska nomineringsgrupperna, från S till SD.
Flera av dem har jag träffat under valrörelsen. Lustigt nog har ofta samma
politiker få eller inga visioner för kyrkans verksamhet, liten
eller ingen kunskap om kyrkans organisation och näst intill
obefintlig erfarenhet av att fira gudstjänst.
En muslimsk valarbetare arbetade för
att även bekännande muslimer skulle kunna röstas in i kyrkovalen,
eftersom han ansåg att det var viktigt med ett sådant inflytande i
Svenska kyrkan. När jag föreslog att jag som bekännande kristen
skulle få sitta med och styra moskén i Malmö, förklarade han att
det var fullständigt otänkbart. I moskén hade varken kristna eller
politiker att göra. När jag försökte förklara att det väl var
samma sak med kyrkan, så gick han. Det var tråkigt, för jag hade
gärna hört honom reda ut begreppen för mig.
Ett ungt par ansåg det vara mycket
viktigt att rösta i kyrkovalet. Det var bra. Anledningen till denna
hållning fann jag dock en smula märklig: De skulle rösta (på S)
eftersom de var ateister och ansåg att det behövdes en politisk
kontroll som garanterade att kyrkan inte blev för kristen(!). Sedan
skällde de ut mig eftersom jag företrädde Frimodig kyrka. Jag var
tydligen för kristen för Svenska kyrkan.
En politiker på vänsterkanten ansåg
sig ha stor erfarenhet av Svenska kyrkan eftersom han suttit i ett
kyrkoråd i tjugo år (men erkände att han aldrig satt sin fot i
kyrkan under dessa tjugo år).
En politiker på högerkanten hade
suttit en mandatperiod i Kyrkomötet men frågade mig ängsligt vad
ett domkapitel egentligen pysslar med och om jag kunde föreslå
några bra saker att motionera om.
Det är knappast förtroendegivande.
Det är tretton år sedan kyrka och
stat skiljdes åt. Ändå klamrar sig partierna fast – av den enkla
anledning att Svenska kyrkan för dem främst handlar om makt.
Undersökning efter undersökning visar på hur befolkningen har
betydligt lägre förtroende för politiker än för Svenska kyrkan.
Alltså finns det väl inget smartare för politiker än att driva
igenom sin ideologi på kyrkans arena?
Men jag har sagt det förr och jag
säger det igen: Svenska kyrkan är inte en förening bland andra.
Svenska kyrkan har ett unikt uppdrag och en unik produkt – som går
långt utöver allt politiskt. Ändå betraktas Svenska kyrkan av
många politiker (inom och utom kyrkans organisation) som en
förlängning av politiken.
”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
Det blir gärna problem och
motsättningar när drivande och engagerade människor jobbar för
sin sak – men i helt fel sammanhang.
Tillåt mig försöka mig på en
liknelse: Att sätta politiker att ”kontrollera” Svenska kyrkan
är som att sätta mig att kontrollera Riksbanken.
Jag är humanist. Jag kan svåreligen
skilja på begrepp som debit och kredit och har aldrig satt mig in i
hur reporäntan och bolåneräntan hänger ihop. Jag har aldrig ens
lärt mig gångertabellen utantill (förlåt, fröken Gudrun!).
Ett återkommande motiv till att ha
politiker som styr Svenska kyrkan, har varit att politikerna på något
magiskt sätt är garanter för att kyrkan är ”god” och har
”rätt värderingar”. Jag vill att Riksbanken ska vara ”god”
och ha ”rätt värderingar” - vilket i mitt fall innebär att jag
vill få låna tillräckligt för att köpa ett hus nära
waldorfskolan i Hardeberga utan kreditprövning, utan att behöva
amortera och helst utan ränta.
Det är vad jag vill. Men det är inte
Riksbankens uppdrag att göra mig nöjd. Det vet de som tillsätter
styrelsen för Riksbanken och därför sitter inte jag i nämnda
styrelse. Det är trist för mig, men bra för Riksbanken och dess
beslut.
Samma logik borde råda inom Svenska
kyrkan. Men det gör det inte, har jag förstått.
”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
När man betänker att det, i
praktiken, är Socialdemokraterna som styr kyrkan (28% och 71 av 251
mandat i kyrkomötet, de preliminära valresultaten från detta val
visar att S ökar med två mandat) så blir ju mycket som utmärker
Svenska kyrkan fullt logiskt: Ställningstagandet i konflikten
Israel-Palestina. Beslutet om samkönade äktenskap. Tvärreligiösa
gudstjänster. Önskemålen om att öppna upp kyrkan till att bli ”en
samlingsplats för alla religioner”. Förslaget att byta ut det
kristna begreppet ”diakoni” mot det politiska begreppet
”solidaritet”. Det finansiella stödet till Seglora smedja.
Biskopstweetar med instruktioner om hur man förväntas rösta i
kyrkovalet. Samarbetet med Expo. Präster som öppet bestrider
Kristus.
Jag har stor förståelse för att
socialdemokrater med brinnande engagemang och en djup tro på
socialdemokratiska värderingar anser att socialdemokratin är
omistlig för Svenska kyrkan, så till den milda grad att det blir
fullt legitimt att påstå att Jesus var sosse.
Men tyvärr är det min sorgliga plikt
att meddela att socialdemokratins väl inte nödvändigtvis är
kyrkans väl. När socialdemokratiska värderingar krockar med
kristna värderingar – och de socialdemokratiska värderingarna
värderas högre, blir konsekvenserna förödande.
Svenska kyrkan driver allt längre bort
ifrån övriga kristna kyrkor på teologins öppna hav.
Det går att se detta på två sätt:
antingen är vi förebilder som genom att distansera oss från både
tradition och Bibel förstår Jesu natur och förkunnelse mycket
bättre än våra förstockade systerkyrkor i världen, eller så
håller vi sakta men säkert på att isolera oss från övriga
kristna kyrkor och från själva den kristna bekännelsen. Tyvärr
fruktar jag att sanningen är mer överensstämmande med det andra
alternativet än med det första. Svenska kyrkan utgör något ynka
promille av jordens kristna. Vad får oss att tro att vi kan ”påverka
i rätt riktning”, eller ens att vår riktning är den korrekta?
”Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.”
Var finns din skatt? Hos politiken,
eller hos Kristus? Svaret vet bara du själv.
Dock hoppas jag att alla vi som på
något sätt deltar i kyrkovalen eller engagerar oss i Svenska kyrkan
tar oss tid att ställa oss själva frågan om var vår skatt är –
och besvara den ärligt. För kyrkans skull. Förr eller senare visar
det sig ändå var ens verkliga lojalitet finns.
Om du lär dig skillnaden mellan debit och debet så har du i alla fall kommit en bit på väg och blivit lite mindre humanistisk. ;)
SvaraRaderaUrsäkta anonymiteten, men det gick inte att publicera kommentaren på annat sätt.
Hej Anonym,
RaderaJa, där ser du ju hur illa det är ställt... ;-) En skriftlig freudian slip?
Varma hälsningar
/H.