Ibland är det fantastiskt skönt att
lägga världens brus åt sidan och ägna sig åt den lilla världens
ting. Som blöjbyten, till exempel.
Bäst som jag stod där vid skötbordet
med unge sonen som fascinerat iakttog combon av taklampa och
duschdraperi, så slog det mig plötsligt: De där genusfokuserade
liberalteologerna som med jämna och ojämna mellanrum kampanjar för
att Gud är en hon (eller allra minst en hen) är ju hjälplöst
traditionella! I alla fall när vi liknar relationen mellan människa
och Gud vid relationen mellan barn och förälder.
Det finns väl inget som är så
traditionellt som en mamma med barn?
Vill man vara riktigt avantgardistisk,
så ska man driva tesen om att Gud är en han. Gud som Fader. Eller
pappa. En pappaledig pappa. Inte för att Gud hinner vara så mycket
ledig, tvärtom, men den som uppfann begreppet ”föräldraledighet”
kan knappast ha varit förälder själv. För den delen.
Jonas Gardell lanserade på sin
Facebook bilden av Gud som ”en svart, lesbisk kvinna som vaggar
omkring i himlen och kokar makaroner åt alla som vill ha”. Jag
kompletterar med bilden av Gud som en föräldraledig, ensamstående
flerbarnspappa som försöker hinna jobba lite på distans (mellancheferna sköter sig lite sådär) medan han
jäktar mellan skolans utvecklingssamtal och BVC-tider.
Han har att göra, Gud.
Barnen har blivit många och mellan dem
råder ofta vad som diplomatiskt kan beskrivas som syskonkärlek. I
vardagsrummet grälar några över om vilken av dem som tycker om
pappa mest. I barnkammaren sitter en och surar över att pappa inte
har köpt senaste tv-spelet. En annan skriker ut sin
frustration över kravet på att läxorna ska vara avklarade innan
datorn får slås på. När det händer brukar Gud ta ett djupt andetag och mobilisera sitt gudomliga tålamod.
Tonåringen har rymt hemifrån. Yngsta
familjemedlemmen drack upp all mjölkersättning (en pappaledig Gud
ammar inte) bara för att kräkas upp den två minuter senare. Över
hela sig, och över pappas himmelska mysbyxor. Nu ligger bäbisen på
skötbordet. En ny, torr tröja måste på, och blöjan har visst
fått lite innehåll den också.
Gud är en fena på blöjbyten, så mycket
som hans barn har hävt ur sig under årens lopp.
I Guds hem råder ibland ett synbart kaos. Men allt detta kaos knyts samman av
kärlek – en faders kärlek som alltid finns där men som kan anas
allra tydligast under den tidiga nattens timma, när tystnaden följt
mörkret och endast stilla andetag från drömmande barnamunnar kan
höras i rummet av den som lyssnar riktigt, riktigt noga.
Så tänkte jag i morse. Någonstans i
jonglerandet med att sätta en ren blöja på en sprattlande bäbis
skapades blöjbytets teologi. Och det är väl en teologi så god som
någon som läget är idag.
Så var sonen äntligen ren, torr och
färdigpussad. Vi hann ut i vardagsrummet. Då fick sonen plötsligt
en mycket allvarlig min där han vilade på min arm. Så sprakade det
till i blöjan. Igen.
Sedan log han.
Jag suckade lite, vände med trötta
steg tillbaka mot skötbordet och pussade sonen på pannan.
Kanske har vi rätt mycket gemensamt
ändå, Gud – min Fader – och jag.
Tack för en underbar ögonblicksbild!
SvaraRaderaOch visst är Gud en fena på blöjbyten! En av de bilder som gjorde starkast intryck på mig som tonåring var Bengt Pleijels bild av en stor hand (Gud) med små barn (vi) som kravlar runt på handflatan. Vem som målat den vet jag inte men han visade den vid en gudstjänst under ett läger på Åh stiftsgård och allt blev så tydligt.
Tack också för att du skriver bäbis och inte bebis; detta fjantord som de flesta dessutom uttalar "beeeeebis".
Oj, den där heterophoben Gardell vars gud är en svart, lesbisk kvinna...Vilken torftig weltanschauung han har...stackars krake...Fast det ekar lite "kognitiv dissonans" när man ids att ta med nåt som rör Gardell's sfär...
SvaraRaderaJohanna Stiernhöök