tisdag 9 april 2013

#54. ”Hej, det är Anders Wejryd...”

Ännu har jag inte fått någon ljudupptagning från Orrenius intervju med ärkebiskopen. Det lär jag inte få heller, och jag tror i ärlighetens namn inte att det behövs längre. Idag tycker jag mig nämligen ha fått en rätt så bra bild av vad som egentligen hände på kyrkokansliet härom dagen – och varför.

Klockan 11.44 idag ringde min arbetstelefon. Rösten i andra luren lät pigg trots att den talade genom en mobil med halvtaskig täckning. ”Hej, det är Anders Wejryd”. Tydligen var det någon timma kvar till dess att den samlade biskopsskaran skulle gå in i tystnaden under sin öländska retreat, så då passade han på att ringa.

Nu får jag erkänna att jag inte är direkt van vid att ärkebiskopen ringer, men helt överrumplad blev jag inte. Jag hade ju ändå ställt några direkta frågor till honom här på bloggen. Jag planerade att skicka dem till honom via mail under dagen, men eftersom jag visste att biskoparna var på retreat så gjorde jag mig ingen större brådska.

Nu behöver jag inte skicka något mail. Jag har fått svar på mina frågor och för detta är jag ärkebiskopen oändligt tacksam.

Frågorna jag ställde till honom i #51 föranleddes av ett mail från DN-journalisten Niklas Orrenius, där han sade sig ha ”talat lite grand om” mig med ärkebiskopen.

Att det från flera håll ställts frågor om vad som föranleder en ärkebiskop att diskutera en enskild präst med en reporter, var ärkebiskopen medveten om. Även om han inte själv läst bloggarna, ville han ändå ringa och berätta vad han och Orrenius talat om. Tydligen var det inte lika omfattande som Orrenius velat ge sken av.

Ärkebiskopen inledde med att förklara att han självfallet inte diskuterar enskilda präster eller deras åsikter med journalister, men fortsatte med att erkänna att de faktiskt hade talat om mig. Eller snarare, att Orrenius hade nämnt mitt namn i ett visst sammanhang och velat att ärkebiskopen skulle uttala sig om mig – vilket ärkebiskopen hade avböjt. Därefter hade man fortsatt med andra frågor.

Men vad innebar egentligen det där som Orrenius skrev, att de ”talade lite grand om” mig? När ärkebiskopen och jag hade avslutat samtalet, läste jag mailet från Niklas Orrenius ännu en gång. I ljuset av ärkebiskopens svar så framstod mailet som rätt osmakligt:

Jag läste ditt blogginlägg om Helle Klein. Hon är en av personerna jag ska intervjua till mitt reportage och som har synpunkter på SvK:s inriktning, varför jag tyckte att ditt inlägg var extra intressant. Jag kan självklart citera därur, men skulle förstås hellre prata med dig och ställa frågor. Du får i så fall gärna se de citat som jag vill använda före de går i tryck.

Även ärkebiskopen talade lite grand om dig när jag intervjuade honom igår.

Jag vill därför be dig överväga att tänka om angående din inställning till att bli intervjuad av mig. Fundera gärna på det så kanske vi kan höras efter helgen.”

Orrenius upplyser mig alltså i mailet om att han intervjuat Helle Klein, berättar att han tänker använda citat ur min blogg om jag inte ställer upp för en intervju och kastar, så där i förbifarten in en upplysning om att han ”talat lite grand om” mig med ärkebiskopen. Därefter ber mig alltså Orrenius att ”överväga att tänka om” angående min inställning till att bli intervjuad.

Orrenius har, av någon anledning, velat ge intrycket av att han talat om mig med ärkebiskopen, trots att detta enligt ärkebiskopen inskränkte sig till att Orrenius inte fick napp på sina frågor om mig.

Så vad sa då Orrenius till ärkebiskopen?

Låt oss börja med hur Orrenius själv har presenterat sitt syfte för sin pågående research om det kommande kyrkovalet. Gång på gång har Niklas Orrenius upprepat samma sak – att han inte är tipsad av någon, att han drivs av journalistisk nyfikenhet och att syftet är att göra bred research för att få olika perspektiv. Han har återkommit till att han inte har någon förutfattad bild av mig utan är intresserad av min åsikt om Svenska kyrkans framtid baserat på min blogg och mitt engagemang i Frimodig Kyrka.

Av någon anledning köpte jag inte riktigt hans böner och förklaringar utan fortsatte avböja. Orrenius intresse för Frimodig Kyrka verkade bland annat märkligt vältajmat med seglorornas intresse för densamma, vilket sammantaget ledde till  inlägget här på bloggen, där även samtliga mail från Niklas Orrenius återfinns.

Inlägget lades ut klockan 23.26 den 6 april. Redan klockan 01.51 (!) kom den första kommentaren. Avsändaren var Niklas Orrenius. Nedan återger jag några nyckelpåståenden:

Jag ingår inte i någon konspiration mot dig. Jag är nyfiken på dig och vad som gör att inflytelserika personer som Helle Klein attackerar dig så hårt. --- Kyrkan är en ibland lite bortglömd politisk maktfaktor --- Det finns ingen tipsare, det finns ingen hjärna som styr mig - jag drivs av journalistisk nyfikenhet. --- Mitt intresse för Frimodig kyrka handlar inte så mycket om att jag tror att det finns främlingsfientlighet där - det vet jag inget om. --- En sak som är spännande med Svenska kyrkan är ju att den stora bredden. Jag vill försöka skildra den.”

Kommentaren avlutas med ”Mer komplicerat är det inte.”

Så skulle det ju kunna vara – om man inte tittar närmre på vad som faktiskt står. Helle Klein benämns som en ”inflytelserik person”. Är hon verkligen det? Glorian runt Seglora börjar så smått att falna, mycket tack vare att deras eget agerande och relationerna till finansiärerna ger upphov till besvärande frågor.

Kyrkan beskrivs som ”en ibland lite bortglömd politisk maktfaktor” av Orrenius. Vem ser på kyrkan som en politisk maktfaktor? Inte är det Frimodig Kyrka i alla fall, eller för den skull jag. Kyrkan ska inte vara politisk. Kyrkan ska vara kyrka. Däremot så finns det politiska partier, främst S, som tycks betrakta Svenska kyrkan primärt som ännu en politisk maktarena.

Som bloggen Tant Hu föreslagit Niklas Orrenius, skulle det kanske vara mer intressant ur ett journalistiskt perspektiv att fokusera just på kopplingen mellan Socialdemokraterna, Stockholms stift och Seglora smedja/Dagens Seglora?

”Mitt intresse för Frimodig kyrka handlar inte så mycket om att jag tror att det finns främlingsfientlighet där - det vet jag inget om” skriver Orrenius. När Orrenius skriver detta har Dagens Seglora just inlett (den med Orrenius eget intresse vältajmade) kampanjen för att utmåla Frimodig Kyrka som en hemvist för rasister och antisemiter.

Genom att gå in på Frimodig Kyrkas hemsida och kolla valplattformen (grundläggande journalistisk research) hade Orrenius kunnat skaffa sig en hel del kunskap om Frimodig Kyrkas inställning till främlingsfientlighet. Då hade han vetat att FK arbetar mot främlingsfientlighet och att många medlemmar är så aktiva inom detta att en presumtiv rasist och antisemit nog skulle ha utomordentligt svårt att finna sig tillrätta i sällskapet.

Slutligen säger Orrenius sig vilja skildra bredden inom Svenska kyrkan. Från ett så pass objektivt utgångsläge som möjligt, får man anta. Journalister brukar ju säga sig vilja vara objektiva. Ibland påstår de till och med att de är det.

Här kan det vara läge att återvända till själva poängen: Vad sa då Orrenius till ärkebiskopen? Vad i bestod detta samtal, efter vilket Orrenius ber mig att ”överväga att tänka om” mitt nej till att intevjuas?

Enligt ärkebiskop Anders Wejryd så frågade Niklas Orrenius vid ett tillfälle hur ärkebiskopen såg på utvecklingen inom Svenska kyrkan, nu när det fanns sverigedemokratiska präster. Wejryd hade då svarat att han endast visste om en (1) präst som var aktiv sverigedemokrat eftersom denne dessutom satt i kyrkomötet för SD. Orrenius hade då nämnt mig. ”Men Helena Edlund, då..?” Varpå ärkebiskopen hade svarat att det visste han ingenting om och bett Orrenius gå vidare.

Ursäkta, men är det på grund av denna avspisning som jag ska ”överväga” min inställning? Och på vilket sätt är det inte en subjektiv ingång? DN-journalisten säger att han drivs av ”journalistisk nyfikenhet” och inte går någon annans ärenden. Ändå väljer Orrenius att, när han intervjuar ärkebiskopen, föra mitt namn på tal i ett allt annat än objektivt sammanhang: ”utvecklingen inom Svenska kyrkan – Sverigedemokraterna – Helena Edlund.”

Min journalistiska bana må ha varit kort, men så mycket vet jag att den vinklingen inte kan definieras som objektiv. Däremot är den klassisk om man vill få en teori bekräftad. Och det är, i mina ögon, en milsvid skillnad mellan att utifrån journalistisk nyfikenhet vilja skildra bredden inom Svenska kyrkan och att bekräfta bilden av Svenska kyrkan som en plattform för främlingsfientliga präster (var det ”en del danska präster” jag påminde dig om, Niklas?).

Dagens samtal har inte fått mig att överge min teori om att det, trots dementierna från Niklas Orrenius, finns en kvittrande liten fågel som vill förmedla ett visst budskap. Förmodligen beror det på att fågeln betraktar Svenska kyrkan som ”en politisk maktfaktor”.

Hittills verkar det ha gått sådär med budskapsförmedlingen, och i väntan på att ljudfilen motbevisar mig väljer jag att tro på min ärkebiskop.

7 kommentarer:

  1. Hej Helena,

    Jag är mitt inne i min research av Svenska kyrkan. Jag vet inte ännu hur reportaget kommer att se ut i slutändan.

    När jag vill titta på ett ämne i ett större reportage har jag ofta ett brett perspektiv - jag funderar på en massa aspekter och kastar nätet brett. Förutom att be ärkebiskopen och en massa andra personer i Svenska kyrkan om intervjuer läser jag Svenska kyrkans religionssociologiska rapporter, debatter i Kyrkans tidning, talar med representanter för andra kyrkor om hur de ser på Svenska kyrkan.

    Jag intervjuade ärkebiskopen i Uppsala i över en timme, en intervju som spelades in på band. Under hela den intervjun talade vi inte om dig eller Helle Klein eller andra enskilda präster, så vitt jag minns. Vi talade om en massa olika saker: hur han ser på kyrkans identitet, vart han anser att kyrkan är på väg, om brytningen med etiopiska församlingen Mekane Yesus, om hur han ser på teologiska saker som jungfrufödsel, med mera med mera. Det var ett spännande samtal. När vi sedan gick ut för fotografering så kom jag på att jag även ville fråga hur han ser på Seglora Smedja, Helle Klein och dig, eftersom ni har varit/är involverade i en rätt så hätsk debatt. Jag ställde då ett par frågor om Seglora smedja och om dig. Ärkebiskopen svarade kortfattat. Jag ställde någon följdfråga, ärkebiskopen svarade. Det var det jag menade när jag skrev att han "talade lite grand" om dig. Jag ville inte bekräfta någon specifik tes, jag ville bara höra hur han såg på en aktuell debatt som förts både i Kyrkans tidning, på Seglora Smedjas nättidning och här på din blogg.

    Kanske var det dumt att skriva så till dig. Jag borde kanske ha satt mig in bättre i din situation som hårt angripen präst och förstått att du eventuellt kunde tolka det som hotfullt att jag skrev att jag talat med ärkebiskopen om dig. Det var inte min avsikt.

    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med att jag styrs av någon kvittrande fågel. Jag åkte upp till Uppsala med en massa frågor till biskopen surrandes i huvudet. Du och Seglora smedja var så långt bak i huvudet att jag inte kom att tänka på dig förrän den timslånga intervjun i princip var över. Som sagt, jag kastar nätet brett. Jag håller fortfarande på att göra intervjuer och att fundera. Jag vet inte hur reportaget kommer att se ut.

    Helt objektiv journalistik tror jag inte på. Däremot tror jag på att vara nyfiken och lyssna på alla med ett öppet sinne. Jag har skrivit mycket om SD men gillar inte att vifta med rasiststämpeln – jag tror på att beskriva saker så bra som möjligt och låta läsaren själv avgöra. Jag tycker fortfarande att det är synd att du inte vill bli intervjuad av mig.

    Bästa hälsningar
    Niklas Orrenius


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niklas,
      Som ett litet tips inför din fortsatta research om Svenska kyrkan skulle jag vilja föreslå att du också läser bloggen Kristen Opinion och särskilt de olika avsnitten om "Åttonde budet", se länken http://blogg.passagen.se/kristenopinion/category/Åttonde+budet
      Om du sedan kontrollerar hur Dagens Seglora bemöter (eller undviker att bemöta) de fakta som presenteras under "Åttonde budet" så borde du ha ett underlag för en bra artikel. Du kunde ju sedan följa upp detta med att kontrollera hur och varför grupper inom Svenska Kyrkan stödjer och finansierar de personförföljelser som utgår från Dagens Seglora. Ser man kanske Svenska Kyrkan i första hand som en politisk maktfaktor som skall påverkas i rätt politisk riktning och då helgar ändamålet medlen?

      Radera
  2. Det finns inga objektiva journalister i Sverige. Allra minst är Orrenius det.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om vad Du skriver Men Du gör otroligt dumt i att tro på ärkebiskopen. Vad är det som säger att han har rätt. Han är naturligvis rädd om sitt eget skinn. Varför i all världen skulle han annars ha ringt Dig? Jag skulle kunna ge tjogtals exempel på att biskopar inte är trovärdigare än andra, tyvärr. Jag har faktiskt samlat dem Fortsätt i stället att vara kritisk istället! Men duka inte under för den kyrkliga auktoriteten. Den är i praktiken ingenting värd! Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Om agendajournalisten Orrenius vill visa lite (fri)mod och göra ett scope borde han skriva lite om Segloras uppdragsgivare och finansiärer. Det kommer han dock aldrig göra eftersom Segloras uppdragsgivare och finsiärer högst troligt även är hans egna.

    SvaraRadera
  5. Här finns en översikt av Seglora smededa. Huruvida alla detaljer stämmer vet jag dock icke...

    http://www.scribd.com/doc/95130416/Oversikt-av-Seglora-smedja

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog säga att det är väl uppenbart att Helle Klein har makt - i vart fall bland media. Sedan tror jag inte att det är direkt till henne som ärkebiskopen ringer för att diskutera teologiska spörsmål. Det är ju bra om DN vill skriva om Frimodig kyrka om tanken är att göra något objektivt (vilket det som varit aktuellt nu inte är eller tjatet om inställningen till dem som inte acceptera kvinnor i prästämbetet). Då är det väl emellertid lämpligast att intervjua FKs ledamöter i kyrkomötet istället.

    SvaraRadera