lördag 10 augusti 2013

#96. Appar och fromma pling

Rätt som det är plingar det till min telefon. Ja, det gör det ju i och för sig rätt så ofta, men vissa pling är mer välkomna än andra.

Sedan den åttonde juli plingar det dessutom ovanligt fromt en gång per dag, ungefär. Jag har nämligen installerat en ny app. Vid sidan av dansk väderinformation, Hemnet, Lauritz nätauktioner, diverser gravid-appar (som nu kan avinstalleras) och ett antal barnspel som tioåringen laddat ner, återfinns nu en rund ikon med rubriken Bibelcitat längst ner till höger på telefonskärmens sjätte sida.

Det är denna app som genererar de fromma plingen.

Tydligen är det en man vid namn David Rutström som ligger bakom (minst) två berömliga gärningar. Han har dels kommit på idén till appen i fråga, dels tar han sig tid att (ungefär) en gång per dag manuellt skicka ut ett stycke bibelcitat till dem som installerat appen.

Det är sådana små, briljanta och godhjärtade saker som får mig att bli lycklig. Och imponerad.

Egentligen är det kanske, i dagens massiva informationsutbud med ständigt facebookande, sms:ande och tweetande, inte en så märkvärdig grej. Men det är ju just det som gör det så omistligt – att mitt i flodvågen av information om dagens i-landsproblem och statusuppdateringar med foton av dagens lunch – en gång per dag få ett litet pling och ett bibelcitat som i sin tur genererar en påminnelse om gudsfokus hos mig. Lite som ett Kinderägg för själen, alltså.

Det finns ingen särskild tid när plinget kommer. Ofta kommer det på apokalyptiskt sätt, det vill säga när jag minst anar det. Jag har heller ingen aning om vilket citat som ska komma. Det finns ju ett antal att välja mellan, Bibeln är ju rätt så omfångsrik både volymmässigt och budskapsmässigt om man säger så. Ändå kommer det alltid rätt. Rätt tid. Rätt citat. På något sätt.

För varje gång det plingar till och citatet rullar upp på skärmen, händer något i mig. Något positivt. Något som påminner mig om en alltid närvarande Gud och de Ord som finns där för oss för att vägleda oss och hjälpa oss till tro.

Dagens tips blir därför detta: Om du inte redan har gjort det – gå till AppStore, PlayButik eller motsvarande, sök på ”Bibelcitat”, hitta David Rutströms app och installera den. Det kostar inget utom någon minuts engagemang, men ger oändligt. På många plan.


PS. David Rutström, om du mot förmodan läser detta så vill jag bara säga tack! DS.


2 kommentarer:

  1. Varmt tack för tipset. Väldigt gott att få ett "Guds-ord" när man minst anar. Behöver det sååå väl. /sw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme!

      Du har så rätt. Just detta - att få en god tanke, ett gott ord, en vänlig hälsning - när man minst anar det, betyder så oändligt mycket!

      Varma och tacksamma hälsningar
      /Helena

      Radera