Så lyder rubriken som
möter mig när jag går in på valloftet.se – Socialdemokraternas
hemsida inför kyrkovalet. Nu behöver man i och för sig inte läsa
särskilt långt i texten för att inse att det där med ”alla”
nog är en definitionsfråga. ”Alla” i bemärkelsen ”alla
som vill vara delaktiga” handlar det naturligtvis inte om, i vanlig ordning när
kyrkvänstern talar. Nej, det handlar om att kyrkan ska vara öppen
för ”alla som tycker som S”.
För alla dem som händelsevis inte tycker som S (och vi är ju rätt så många), får man förmoda att kyrkportarna kommer att drämmas, bultas och spikas igen. Alternativt kommer någon form av ideologisk omprogrammering följt av offentlig botgöring att erbjudas, ty i den renläriga vänsterkyrkan finns ingen plats för sådana som tycker olika.
När jag läser texten på
valloftet.se får jag istället veta att jag och de som delar mina
åsikter ”är redan alltför många”. Okej. Men om vi är för
många, så undrar jag hur S hade tänkt lösa problemet och få oss
att bli färre? Uteslutning? Det går ju alltid att göra en fräsch
nylansering av bannbullorna. Men vad hände då med det där lilla
ordet ”alla”? Det hänger liksom i luften.
Den som klickar
vidare kan läsa det socialdemokratiska valmanifestets punkter. De
lyder som följer:
”Svenska kyrkan ska
sätta människornas behov i centrum
1. Visa lyhördhet och
omsorg vid dop, konfirmation, vigslar och begravningar!2. Förena goda traditioner med nytänkande så att fler känner sig delaktiga!
3. Håll Sveriges kyrkobyggnader och kyrkogårdar öppna och välvårdade!
Svenska kyrkan ska stå
upp för allas lika rätt och värde
4. Visa att
kvinnoprästmotstånd och homofobi inte hör hemma i folkkyrkan!5. Arbeta för internationell solidaritet, social rättvisa och hållbar utveckling!
6. Var drivande i religionsdialog och i arbetet mot mobbning och rasism!
Svenska kyrkan ska
bekämpa de växande klassklyftorna
7. Slå larm när
kommun, landsting och stat inte tar sitt ansvar för välfärden!8. Avskaffa alla avgifter i Svenska kyrkans barn- och ungdomsverksamhet!
9. Skapa fler sommarjobb åt ungdomar i samverkan med kommunerna!
Svenska kyrkan ska
bidra till gemenskap och utveckling
10. Ta vara på
församlingshemmen som öppna mötesplatser i lokalsamhället!11. Skapa en god arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter för alla anställda!
12. Bedriv diakonal verksamhet som bryter ensamhet och utanförskap!”
Detta är alltså vad S
vill att kyrkan ska göra och stå för. Det är ju fina ord, även
om vissa kanske skulle lockas att kalla dem för floskler. Dessutom
är samtliga avslutade med utropstecken.
Men vad säger punkterna –
egentligen? Vad gör dem unika för S? Och säg den som inte håller
med! Existerar över huvud taget den som tycker att Svenska kyrkan
ska strunta i människors behov, förespråka rasism, öka
motsättningarna i samhället och motverka utveckling? Eller visa mig
den präst som lägger manken till för att behandla församlingen
särdeles hänsynslöst och negligerande vid dop, konfirmation,
vigslar och begravningar..?
Dock måste jag ha
missat något. Ty jag noterar att jag ingenstans under ovanstående
tolv punkter hittar något om kristen tro. Det lilla ordet ”Kristus”
hittar jag faktiskt inte någonstans på hemsidan, hur jag än letar.
Tydligen är jag i
gott sällskap när jag inte hör hemma i S visioner för Svenska
kyrkan. Med handen på hjärtat klarar sig nog kyrkan bra även utan
mig, så i det större perspektivet gör det nog varken till eller
från om S utesluter mig. Värre – ja, riktigt apokalyptiskt illa
faktiskt – är det om S utesluter själva Kristus från Svenska
kyrkan. Då blir kyrkan inte långlivad. Utan Kristus – ingen
kyrka. Det är väl knappast teologisk överkurs att dra den
slutsatsen.
En logisk slutsats
av att S helt utelämnar Kristus från sitt valmanifest, är väl att
Kristus inte är så viktig i vänsterkyrkan.
Låt mig då jämföra med
Frimodig Kyrkas valplattform. Frimodig Kyrka är den nomineringsgrupp
som tydligen upplevs som det största hotet av S, av deras tidigare
attacker att döma. Det är tydligen vi som ”vill vrida klockan
tillbaka” och bland oss som de ”kvarvarande
kvinnoprästmotståndarna” och ”högerkristna” gömmer sig
(begreppen inom citationstecken hämtade från skrämseltexten på
valloftet.se).
Valplattformen för
Frimodig Kyrka låter sig nu inte begränsas till tolv punkter av
floskler, utan är mer beskrivande och återfinns i sin helhet här.
Alltså väljer jag att
begränsa mig till att citera den första och den sista punkten. Du
som känner för en intellektuell utmaning kan ju försöka finna
skillnader mellan de två nomineringsgruppernas grunder:
”Våga vara kyrka
Frimodig kyrka vill att bekännelsen till Jesus som Kyrkans Herre, skall vara tydlig i Svenska kyrkan. Portalparagrafen (1 kap. 1§) i kyrkoordningen, som kyrkomötet enhälligt beslutat om, uttrycker denna bekännelse.
'Syftet är att
människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en
kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och
skapelsen återupprättas.'
Självklart skall vår
kyrka, precis som andra trossamfund, styras utan inblandning av
politiska partier. Frimodig kyrka önskar att Svenska kyrkan åter
skall bli frimodig med en ökad kärlek till och förtroende för
Ordet. Detta visar sig i omsorg om och öppenhet mot människor,
ansvarstagande för skapelsen och iver att föra allt fler till en
levande relation med Jesus Kristus.”
samt
”I världen, men inte av världen
Vi lever i en mångkulturell tid men kraven på homogenitet är alltjämt, paradoxalt nog, påtagliga. I sin iver att behålla så många medlemmar som möjligt har Svenska kyrkan alltmer försökt anpassa det kristna budskapet till sekulära värderingar. Den kristna kyrkan är kallad att leva i sin samtid, men utan att ge avkall på sin tro. Genom att vara fast rotad i Guds ord kan Svenska kyrkan obekymrat möta dagens människor, utan att avskärma sig ifrån omvärlden. Frimodig kyrka vill att Svenska kyrkan frimodigt skall leva i världen men inte av världen. Svenska kyrkan får inte vara rädd för att gå emot tidsandan, när så krävs, för att stå upp för det glada budskapet om Jesus Kristus, som Vägen, Sanningen och Livet.”
Är det vi som står för dessa värderingar som Socialdemokraterna anser att det redan finns för många av inom Svenska kyrkan? I så fall undrar jag vad Socialdemokraterna faktiskt vill med Svenska kyrkan och vad de som ger S sitt vallöfte kan se fram emot om vänstern behåller sin makt över kyrkan.
En liten vink kanske man kan få av att studera illustrationen på valloftet.se. Den enda prästen är kvinna, det enda vigselparet samkönat. Av gudstjänstbyggnaderna står moskén i centrum, flankerad av en kyrka och en synagoga.
Det Socialdemokraterna propagerar för är inte en kyrka med Kristus i centrum. Däremot propagerar man för en vänsterideologisk, synkretistisk, andlig intresseförening. I denna strävan är det kristna (och de kristna) närmast problem att överkomma och Kristus en profet i mängden. Om detta hymlar icke Olle Burell, Tro och solidaritet, Föreningen Hjärta, seglororna, Anna Karin Hammar med flera och om detta har jag skrivit tidigare.
Socialdemokraterna
undanröjer alla tvivel om vad det verkligen handlar om när de på
valloftet.se hänvisar till informationen om kyrkovalet på S hemsida.
Där ”kan du följa Socialdemokraternas valrörelse inför
kyrkovalet den 15 september 2013 och ta del av fler konkreta
politiska förslag” upplyser man.
Jodå. Där kan du få ta del av ”fler konkreta politiska förslag”. Det är nämligen politik det handlar om och inget annat. Vi som anser att politik inte hör hemma i kyrkan men att Kristus gör det, finns det däremot ingen plats för i S framtidskyrka. Inte för Kristus själv heller, för den delen. Inte ens i valmanifestet.
Har Frimodig kyrka något mer utvecklat om ekumenik i Sverige än det som finns med under valplattformen? Mycket, eller det mesta sympatiserar jag med, men jag skulle gärna se en mer utvecklad ekumenik med andra kyrkor i Sverige, främst kanske närmast med Equmeniakyrkan. Tack för en bra och intressant blogg med frågor som är akuella och behövda inom kristenheten idag. /Örjan
SvaraRaderaTack för de kloka orden.
SvaraRaderaDet finns även en nomineringrupp till, Öppen kyrka ÖKA, som även de kör med delar av samma skrämmselpropaganda och det flytande användandet av ordet "alla".
Jag ångrar att jag gick ur svenska statskyrkan. Hade jag vetat på nittio-talet att vårt land skulle överhopas av muslimer med sin tro hade jag gärna varit kvar i kyrkan.
SvaraRaderaFör nu om aldrig behöver vi svenskar komma tillbaka till kyrkan om vi ska kunna ha vår kristendom kvar.
Jag skrev nyss en kommentar angående denna bloggartikel på facebook och jag gick igenom det här med kvinnliga präster. Min syn på saken är att kvinnor kan ha alla roller som män kan ha eftersom kvinnor i bibeln har alla möjliga funktioner och tjänstegåvor.
SvaraRadera1. Bibeln ger exempel på minst två kvinnliga lärare (Prisca i Apg 18, 1917 års övesättning av bibeln) samt Junia som räknas som apostel i Rom 16 i bibel 2000 översättning)
2. 1 Kor 14:34 är svårtolkat och 1 Tim 2:? innehåller ingen generellt förbud då bibeln ger exemepl på kvinnor som är lärare samt även en kvinnlig ledare (Debora i Domarboken 4 och 5:e kapitel).
3. Det finns mängder av exempel på att kvinnor ska profetera. Bibeln lär tydligt och klart att här är inte man eller kvinna utan alla är ett i Kristus. Halleluja.
Så därför så råder det ingen tvekan om att kvinnor får vara präster. Helena Edlund. Stå på dig och fortsätt träd upp i tid och otid. Predika ordet.
//Tomas
I valen till kyrkan röstar vi inte om Jesus Kristus vara eller inte vara i densamma; Guds närvaro är liksom självklar för oss kristna socialdemokrater! Däremot talar vi om hur vi vill att kyrkan och dess verksamhet ska se ut och fungera på olika plan. Detta är att vara sann mot församlingarnas medlemmar så att de vet vad de kan förvänta sig av en socialdemokratisk kandidat. Vad är fel med detta?
SvaraRaderaÄr Kristus verkligen sjä'lvklar för Morgan Johansson? Tror inte det...
RaderaDet du, Anonym, påstår i din kommentar är förhoppningsvis sant för dig själv. Däremot tror jag inte alls att det gäller för alla socialdemokrater som ställer upp i kyrkovalet.
Radera"Varav hjärtat är fullt, därav talar munnen", så brukade min numera döda mor formulera sig.
Herrens närvaro får inte vara så "självklar" för oss i kyrkan att vi glömmer Uppenbarelsebokens ord om den flyttade ljusstaken!
Jag i Halland
Många socialdemokrater tänker säkert som Anonym. Men vad hjärtat är fullt av talar munnen, och när man i sina visioner för Svenska kyrkan inte ens tar sin startpunkt i Kristus eller ens i missionsbefallningen eller liknande kristna fundament, så skapar det ett stort misstroende. Självklart finns det många kristna socialdemokrater som vill se en kyrka med tydligt fokus på Jesus, men denna förhoppning är inte något som förenar socialdemokratin som helhet. Den får inte finnas med i deras mål.
RaderaLäste i Kyrkans Tidning att förre minister Margareta Winberg kandiderar i sin församling. På frågan varför svarade hon ungefär "Jag är visserligen inte troende, men kyrkan gör en hel del bra!" (OBS ungefärligt citat, men meningen kvar.)
RaderaHon är väl ändå att betrakta som hyfsat mycket socialdemokrat? Hur många resonerar som hon? Rent oförskämt att vilja styra när man resonerar så!
Jag får tyvärr allt mindre förståelse för de som ser kyrkan mest som någon sort trevlighetsinrättning.
Tack Helena, din röst behövs verkligen. Att läsa socialdemokraternas valmanifest är dystert. Men hela vänsterns engagemang i kyrkovalet verkar handla om politik och makt. Sedan det gamla folkets hus gick i graven, är siktet nu inställt på folkets kyrka, en kul plats att föra ut sin politiska ideér. Klart att inte Jesus platsar där.
SvaraRaderaDet var det dummaste jag hört...................
SvaraRadera