Faktum är att ”mässan” bestod av
tre psalmer (självklart ur 700-serien), inledningsord,
evangelietext, predikan (som konstaterade att det fanns barnfattigdom
och att Jesus varit ett barn men aldrig nämnde Kristus eller gav
förslag på vad man som kristen kan göra åt denna konstaterade
barnfattigdom), nattvardsbön, Herrens bön och tackbön. Och
välsignelse med önskan om fred på jorden. Församlingen
betraktade. Det fanns inget för oss att göra förutom att sjunga
med i psalmerna. Det gjorde vi å andra sidan rätt bra.
Efter ”mässan” skulle vi utvärdera
den, först i smågrupper, sedan alla tillsammans. Samtliga grupper
uttryckte att ”mässan” kändes rumphuggen. Flera av oss valde
exempelvis att inte ta emot gåvorna under måltiden, av den enkla
anledning att vi inte kände oss förberedda.
Vår grupp hade, under
gruppdiskussionen, varit ense om ett par saker. Dels att det nya
handboksförslaget medför att, för oss omistliga, delar av
gudstjänst- och mässfirandet riskerar att falla bort. Dels att den
predikan vi nyss hört var symptomatisk för predikoutvecklingen.
Predikan går idag ofta att likställa med agitation. Och visst ska
predikan vara brinnande, engagerad och aktuell. Men mitt i allt
engagemang så tappar predikanten ibland bort både Kristus och
evangelium, och det var väl aldrig riktigt meningen.
Nu gjorde vi misstaget att påpeka
bägge dessa reaktioner. Det var inte populärt. Nu recenserade jag
inte med ett ord själva framförandet av predikan, endast
innehållet. Även det var tydligen känsligt. Värst av allt var
tydligen att jag nämnde att vi saknat evangelium. Ingen påstod i
och för sig att vi haft fel i sak, men sånt får man inte säga.
Mea culpa. Jag borde haft bättre
omdöme än att lyfta predikokritik i storforum. Det var okänsligt
och det borde jag ha förstått. Till mitt försvar må anföras att
jag själv har blivit rätt så van att få stundtals brutalt ärlig
feedback, och kommit att uppskatta det som möjligheter till
utveckling. Kanske har det fått mig att ta för givet att kollegor
är mer toleranta än de är. Efter att ha mött en kränkt kollega
och meddelats att den kränkta kollegans kyrkoherde kontaktat min
egen kyrkoherde om detta debacle, vet jag bättre.
Men reaktionerna väckte en fundering:
Är det måhända så att vi präster, som är så vana att synas och
stå i centrum, samtidigt är motvilliga till att få feedback på
det vi gör? Annat än att snälla gudstjänstbesökare tar i hand
och tackar? Handen på hjärtat är det väl ändå det vi helst vill
höra – att allt var jättebra och att vi är jätteduktiga? Och
att detta gäller såväl innehållet i gudstjänsten som
framförandet.
Jag tror att det är så. Jag tror
dessutom att våra gudstjänstbesökare generellt sett drar sig för
att kritisera oss. Combon är behaglig, men knappast utvecklande.
Utan respons är det lätt hänt att vi fortsätter i samma gamla
hjulspår som alltid, utan att reflektera över vad vi gör eller hur
vi gör det.
Nu kommer i och för sig den nya
kyrkohandboken att innebära att våra gudstjänster förändras,
vare sig vi vill eller inte. På många sätt är det säkert bra, om
inte annat för att det (förhoppningsvis) får oss att tänka till
över liturgin. Men jag misstänker att eventuella negativa
reaktioner från församlingen kommer att gå oss förbi.
Gudstjänstbesökarna är väluppfostrade och prästerna rädda för
kritik.
Tja, det gäller nog inte bara präster,
utan kyrkan i allmänhet. Under dagens konvent, där vi skulle stöta
och blöta det nya handboksförslaget, visade sig nämligen stiftets
två representanter vara lika öppna för kritiska synpunkter som min
predikande kollega.
Vi fick exempelvis sjunga den
nykomponerade förbönen vid dop. Två gånger. När en kollega höjde
en frågande röst om förbönen, gick programmet raskt vidare utan
bemötande. Likaså när en annan kollega påpekade att man i
arbetslaget ifrågasatt den formulering som återkommer i flertalet
prefationer: ”Därför lever ingen människa utanför din kärlek
och ingen enda utan hopp.”
”Den som skrivit detta har aldrig
sysslat med själavård” sa min kollega, och fortsatte med att
konstatera att vi i vår diskussionsgrupp liknat denna formulering
vid ett liturgiskt verbalt övergrepp på människor. Naturligtvis
finns det alltför många som upplever sig leva utanför Guds kärlek
eller för den skull helt saknar hopp. Besök vilken onkologavdelning
som helst och du kommer snabbt att inse att prefationens formulering
är naiv, tafflig och trivial. En produkt av någon som har ”rätt”
teologisk hållning men, i bästa fall, aldrig jobbat i den
själavårdande verkligheten eller, i sämsta fall, inte tagit den
minsta intryck av det.
Stiftets representanter verkade inte
heller ta så mycket intryck av verkligheten i Matteuskyrkan, utan
gick snabbt vidare utan att bemöta kollegan med ett ord.
Vill man vara negativ (och det finns
goda förutsättningar för det) så skulle man ju kunna dra
slutsatserna att ingen egentligen är så intresserad av
provförsamlingarnas åsikter. Man skulle till och med kunna lockas
att tro, att allt redan är bestämt. Att alla tester, åsikter och
remisser bara är spel för galleriet. Att filen innehållande nästa
kyrkohandbok redan är färdigredigerad i väntan på att skickas
till tryckeriet.
Så kan det väl ändå inte vara?
Oavsett om synpunkter noteras eller
inte, så finns det ändå saker som behöver sägas. En sådan sak
lyfte jag under avslutningen. Jag bad mina kollegor att lyfta blicken
från detaljdiskussionerna, och se helheten. Jag påstod att Svenska
kyrkan, om handboksförslagen drivs igenom, kommer att genomgå en teologisk kursändring den inte sett maken till sedan
reformationen.
Kursändringen innebär, som jag ser
det, att fokus flyttas från Kristus, till individen. Förslaget
genomsyras av vad Gud kan göra för mig, när jag behagar Guds
sällskap. I detta är jaget centralt, Gud dyker upp för att
bekräfta/älska/trösta/förlåta/närvara/stödja/your choice. Allt
”obehagligt” som exempelvis den egna synden och skulden går att
välja bort. Instant satisfaction, helt utan motkrav, helt i linje
med utvecklingen i samhället. Någonstans i allt detta faller
behovet av Nåden bort. Vad ska vi med Nåd till, när vår egen synd
inte längre finns? Och om vi inte behöver Nåden, vad ska vi då
med Kristus till..?
Bland annat delgav jag mina kollegor,
och stiftets representanter, att jag i rent studiesyfte satt ihop en
mässa som inte vid något enda tillfälle, förutom i
beredelseorden, nämde Kristus. Det gick alldeles utmärkt. I mina
ögon är det djupt oroväckande. Någon respons, förutom ett
nervöst skratt, fick jag dock inte.
Jo, förresten. Det fick jag visst. När
konventet var över och vi lämnade kyrkan smög en kollega upp bakom
mig. ”Du är modig som vågar efterlysa en kristuscentrering”, sa
han tyst.
Orden bekräftade vad jag länge
misstänkt. Tydligen ses det som mod att sätta Kristus i centrum i
en kristen kyrka. Tillåt mig citera Kristian Luuk: ”Vart är vi på
väg..?”
Helena!
SvaraRaderaMan kunde frestas tro, att själve prosten Fredlund i Tygelsjö går igen i din blogg! (Förhoppningsvis dock inte i dina skor;-) ) Nej. Kyrkan är kapad av "progressiva" särintressen. Fattigdom kommer väl framöver att driva bort de värsta villoandarna. Intressant att det numera mest är kvinnor med "guts" som säger sanningen i kyrkan. Jag tänker främst på Annika Borg och Anna Sophia Bonde. Motsvarande män tycks bortdrivna.
Tant Svart
Tack Syster för detta inlägg! Ja, jag är lika fundersam som Du. Du sammanfattar på ett hårresande sätt vad saken egentligen kokar ner till, och som de kyrkliga potentaterna inte VILL (!) se: Vi har fått en kyrka som är... - tja, VAD har jag inte längre koll på. Jag blir bara så trött, och säger som en av mina gamla komministrar att kyrkan är ockuperad. Han, med ett förflutet från Norge under 2:a världskriget, tror jag nog hade koll på läget. Och det han sa blir mer och mer aktuellt: Kristus är borta, försoningen likaså, för vem vill skuldbelägga människor på så sätt att de ens skulle behöva varesig försoning eller t ex syndabekännelse? Och vad är då kyrkan? I dagens morgontidning (YA) stod det om en kantor som under rubriken "Psalmer på ormtjusarens vis" hade underrubriken; "Tråkiga psalmer är inget för Peter Svensson i Skurup. Med hjälp av indisk ormtjusarmusik och tung blues ska han förnya kyrkan. - Jag vill tänja gränserna! Vissa tycker jag är dum i huvudet, men jag tar det, säger Peter Svensson, kyrkomusiker." Intresseklubben noterar: Vilka gränser då? FINNS det några sådana? Har de inte blivit till grus för länge sedan?
SvaraRaderaHälsn!/ Nils-Arne, gammalkyrklig kh i Söder
(Ps: Som Q- får Du mig att bli tveksam, du Du är mer Luthersk än många manliga präster som säljer allt för pärlan som ska vinnas = lönekuvertet.)