De flesta som förföljs och dödas för sin tros
skull runt om i världen är kristna. Var femte minut dör en kristen
martyrdöden – mördad just av den enda anledning att han eller hon
är kristen. Kanske har jag varit ouppmärksam, men detta krassa
faktum tycks ha passerat Svenska kyrkan helt obemärkt förbi. Var är
fackeltågen? Solidaritetsaktionerna? Manifestationerna utanför
ambassaderna?
Det är öronbedövande tyst. Runt omkring i Europa
råder något som närmast kan liknas vid kristofobi. Det kristna
tillhör alla, att driva med och håna. Den kristne som känner sig
kränkt eller illa berörd gör bäst i att hålla sina känslor för
sig själv, om man nu inte känner för att beskyllas för att, i
bästa fall, sakna humor eller, i sämsta fall, vara rigid,
extremistisk och intolerant. Svenska kyrkans har i många fall varit
ledande i denna märkliga masochism. Medlemmar får gärna lämna
kyrkan i tiotusental som reaktion på Ecce Homo, roaster av Gud eller
multireligiösa gudstjänster.
Senast för någon vecka sedan lämnade ett antal
av våra församlingsbor Klosterkyrkan i Ystad under pågående studiebesök,
eftersom den användes som utställningslokal för konst de ansåg
alltför provokativ. Bland annat kunde besökaren avnjuta målningar med präster som fraterniserade med maffiabossar, eller påven körandes omkring i en bil med pinuppa-motiv.
Summa summarum: Kristna får vackert finna sig i att se det de håller för heligt smutskastas och hånas med kyrkans goda minne – på sätt som kyrkan kraftfullt fördömer om de riktar sig mot andra religioners troende. Rondellhund = kränkande. Jungfru Maria badande i urin = härligt ifrågasättande av stereotypa gudsbilder. Jag får det inte riktigt att gå ihop.
Det råder en märklig beröringsskräck för allt
som är kristet. Även de som aldrig besöker våra kyrkor märker
detta vid varje terminsavslutning, när rektorer nu väljer bort
skolavslutningar i kyrkan av rädsla för att bli anmälda för
otillbörlig religiös påverkan. Alternativet är att församlingarna
anpassar sig och skolavslutningarna från all form av kristet
innehåll. Jag undrar vad de är rädda för? Så vitt jag vet har
inget barn (eller någon annan heller, för den delen) självantänt
när de hört välsignelsen läsas.
I mina ögon är detta avkristnande problematiskt.
Kyrkan blir en stämningsfylld lokal, med fina fönster och
målningar, bra akustik och professionell underhållning (roliga
dramatiseringar av käcka präster och pedagoger, duktiga musiker som
kompar vad än som önskas och serviceinriktade vaktmästare), och
det är väl bra så länge målet är glada barn och att få folk
till kyrkan.
Under min pastorsadjunktstid gnuggade dock min vise
kyrkoherde in följande i mig: det räcker inte med att människor
kommer till kyrkan. Det måste finnas ett syfte med att de kommer
till kyrkan – och syftet är att förkunna evangelium, på vilket
sätt det än vara må. Att ha trevligt är trevligt, men det räcker
inte.
Själv frågar jag mig ofta – om inte vi som
arbetar inom kyrkan vågar vara kristna, vilka ska vara det då?
Hittills har jag inte fått ett vettigt svar på det.
Frågan är om jag någonsin kommer att få ett svar.
Frågan är dessutom, om min fråga kommer att vara relevant särskilt
länge till. Den kristna tron kämpar desperat för sin överlevnad.
Men vilka kämpar egentligen för Kristus? I en tid när det är
fullständigt accepterat (och i många sammanhang krav) att präster
och biskopar menar att alla religioner är lika bra, så undrar i
alla fall jag vilka som ska se till att den kristna tron överlever
ett antal generationer till? Är det rimligt att kyrkans präster
talar om att kyrkobesökarna ska ”vara kyrka”, när de själva
inte ser Kristus som sin frälsare? Det låter, i mina öron, som
rätt så ohållbart.
Än mer ohållbar blir situationen om man betänker
att kyrkan aldrig varit så politiskt styrd som nu. Att kyrka och
stat skiljdes åt vid millennieskiftet, visade sig innebära – inte
särskilt mycket alls. De politiska partierna deltar fortfarande i
kyrkovalen och kyrkan blir allt mer en arena för genomdrivande av
politiska ideologier. Det är väl i och för sig logiskt, om kyrkan
ska styras av personer som primärt är politiker och, i många fall,
aldrig sätter sin fot i någon kyrka.
I Malmö har det gått så långt att de politiska
partierna nu, i vissa församlingar, håller förmöten innan
kyrkoråden för att slå fast partilinjen.
Tidningen Dagen rapporterade i veckan från Svenska
kyrkans visionsdag som hölls i Stockholm den 6 februari. Målet med
dagen var att lufta olika visioner för hur kyrkan ska möta
framtiden, och visioner luftades tydligen. Den moderate
socialförsäkringsministern Ulf Kristersson var en av talarna, och
hans vision gick inte av för hackor. Enligt Dagen
innebar ministerns vision att Svenska kyrkan ska övergå från att
vara en kristen kyrka till att bli en brobyggare som öppnar upp för
alla religioner.
Att vara en uttalad kristen kyrka ses tydligen som
hopplöst otidsenligt i dagens samhälle. Att det är just nu, i
detta sammanhang, som den kristna kyrkan har ett enormt
existensberättigande, föll tydligen inte ministern in.
Tack och lov ställde sig ärkebiskop Wejryd skeptisk
till förslaget. Än så länge får vi, i alla fall officiellt, vara
kristna.
Ändå undrar jag om detta inte är ett tecken i
tiden? Distanseringen från övriga kristna kyrkor, förnekandet av
förföljelserna av våra kristna bröder och systrar i världen och
relativiserandet av Kristus leder ju bara åt ett håll – den
kristna trons undergång.
Det är inget scenario som tilltalar mig. Inte alls.
Så jag ber och hoppas att Den kämpande tron orkar kämpa ett
tag till. Men utan kristna som vågar vara kristna står tron sig
slätt. Ger vi upp så är det kört. Bokstavligen.
Ungefär där skulle jag kunna sluta. Med en uppgiven
suck. Men så funkar det ju inte. Precis när jag läst klart om
ministerns mångreligiösa vision, föll min blick på ett bibelcitat
i högerkant på Dagens webbsida. Romarbrevet 1:16. ”Jag skäms
inte för evangeliet. Det är en Guds kraft som räddar var och en
som tror.”
Bättre än så kan det nog inte sägas. Om inte
annat så för att hedra de åtta kristna som, enligt statistiken,
dött martyrdöden under tiden jag skrivit detta inlägg.
Fackeltåg, någon..?
Lysande Helena.
SvaraRaderaDu beskriver så väl det som jag en längre tid både känt och förfasat över.
Det du skriver är sant och blir allt vanligare. Samtidigt, i ett annat hörn av Svenska Kyrkan, så finns det levande, växande församlingar som Gud välsignar rikligt. Där finns hopp, kärlek och gott ledarskap med både politisk ledning och andlig ledning som tror och lever i Kristi efterföljd.
Men SvK avkristning kryper närmare i olika administrativa sammanhang. Lägger det i Guds händer - vad som än händer.
Som icke troende, så historiskt har SvK haft ett stort inflytande på de Svenska samhälle vi idag lever i, som släktforskare är man tacksam för det arbete som kyrkans män utfört, utan dessa hade del av de historiska ej dokumenterats, då kyrkans män tidigt var kunniga i skriftspråket, så SvK påverkar en trots att man inte är troende, finns traditioner och ritualer som vi behöver i vårdat liv
SvaraRadera